Wyzwania

Dlaczego Wyzwania?

Witaj, trafiłeś na stronę, na której upubliczniam i dokumentuję swoje osobiste wyzwania, czyli ambitne cele życiowe, które wymagają ode mnie nauki czegoś nowego i wyjścia ze strefy komfortu. Dlaczego lista jest publiczna? Dlatego, że ma to mnie bardziej motywować do działania i dążenia do celów i szukania wszelkich sposobów, aby dokonać tego, co sobie założyłem nawet mimo przeszkód! Być może przy okazji zainspiruję kogoś do stworzenia własnej listy i zmiany życia.
Czego Tobie i sobie życzę!

Na czym polegają wyzwania? 

Tu znajdziesz opis i zasady. Za każde osiągnięcie przyznaję sobie nagrodę ukrytą pod symbolem (Ɣ).
Większe wyzwania możesz śledzić klikając link droga - trafisz na podstronę z postępami. Mniejsze będą przeze mnie tylko komentowane w paru zdaniach.

Uzupełnieniem wyzwań są codzienne rytuały, czyli nawyki - już ustalone czynności, do których się przyzwyczaiłem i wykonuję bez zastanowienia, a które pozwalają mi wspomagać realizację innych celów. Rytuałom poświęciłem odrębną stronę.


Motywuje mnie:
Wymówki to Kłamstwa - Jocko Willink
oraz "Dyscyplina to Wolność" (wpis)
System, który stosuję do celów: 
Trzy Poziomy - Mirek Burnejko


Moje Wyzwania

Oto lista moich wyzwań - aktualizacja 10.09.2018

1. Góro Maratończyk

Celem jest powrót do chodzenia, czy raczej biegania po górach i rzeźbienie formy pod wyzwanie nr 2.
Poziom 1 -  3 wyjazdy w górach i trasy po 30, 40 i 50 km - 2020 (Ɣ)
Poziom 2 - podwójny maraton w górach Ultrakotlina 80 zrobiłem w czasie 12 godz. - 2021 (
Ɣ)
Poziom 3 - przebiegłem
Bob Graham Round poniżej 24 h (Ɣ)
inspiracja: Krzysztof Dołęgowski, Dariusz Strychalski

2. Multi Maratończyk (droga)

Celem jest bieganie tam, gdzie nogi poniosą dla zdrowia, dla siebie, dla dobrej sylwetki.
Poziom 1 - Przebiegłem Bieg Niepodległości w czasie poniżej 60 min. - 11.11.2017
Poziom 2 - Przebiegłem Półmaraton Warszawski - czas < 2 godz. - 26.03.2018
Poziom 3 - Przebiegłem PZU Maraton Warszawski - czas < 4:00 godz. - 30.09.2018 (
Ɣ)
Poziom 4 - 3 maratony na cześć moich miast - Wrocław, Gdańsk, Warszawa > 2019 (Ɣ)
Poziom 5 - 7 maratonów w rok, z czego 2 w jednym miesiącu - Wrocław, Gdańsk, Warszawa, Poznań, Lublin, Berlin, Praga (Ɣ)
Poziom 6 - zbudowałem ekipę wspierającą, zdobyłem auto, fizjoterapeutę i przebiegłem 21 maratonów w 21 dni w ramach akcji charytatywnej (Ɣ - 2 tygodnie w Brazylii)
inspiracja: Eddie Izzard - 27 maratonów w 27 dni, Greg Unger

3. BJJ Profesor

Cel to rozpocząć treningi brazylijskiego jiu-jitsu i w 8 lat osiągnąć czarny pas w tej sztuce walki.
Poziom 1 - zapisałem się na kurs dla początkujących 2x/tydz. i uczęszczałem przez 3 miesiące (Ɣ) - rozpoczęte 20.10.2018
Poziom 2 - robię trening bjj 3x/tydz. + ćwiczenia poranne zamiast pompek dostosowałem do bjj - tak trenuję 2 lata i wystąpiłem w 3 oficjalnych zawodach polskiego bjj (
Ɣ)
Poziom 3 - zdobyłem czarny pas w 8 lat (
Ɣ)
inspiracja: Joe Rogan i Jocko Willink, Kron Gracie

4. CoDzienny Bloger - Prosty Facet BLOG (droga)

Na blogu Prosty Facet codziennie umieszczam nowy wpis - długość wpisu dowolna (tzw. szorty).
Poziom 0 - Codziennie 1 wpis na blogu przez 30 dni
Poziom 1 - Codziennie 1 wpis na blogu przez 100 dni - zdobyty 10.09.2018 (
wpis i nagroda Ɣ)
Poziom 2 - Codziennie 1 wpis przez 365 dni. (
Ɣ)
Poziom 3 - Codziennie 1 wpis przez 1000 dni. (Ɣ)
inspiracja: Seth Godin - "mediocrity is for losers" , Seth Godin - "Why you should blog daily"
Seth Godin & Gary Vee (Gary Vaynerchuk)
"If you know you have to write a blog post tomorrow, something in writing, something that will be around 6 months from now, about something in the world, you will start looking for something in the world to write about. You will seek to notice something interesting and to say something creative about it. Well, isn’t that all we’re looking for? The best practice of generously sharing what you notice about the world is exactly the antidote for your fear." - SETH GODIN

5. Pisarz

Zadanie polega na napisaniu i opublikowaniu oraz wypromowaniu książek - tematyka dowolna.
Poziom 1 - opublikowałem 100 stronicowy PDF w internecie (Ɣ)
Poziom 2 - opublikowałem pierwszą książkę papierową , 1000 egz. sprzedane - 2020 (
Ɣ)
Poziom 3 - bestseller opublikowałem do 50 r. życia - 2029 (sprzedaż do 800 tys. wejdzie w późniejszych latach - publikacje w obcych językach) (
Ɣ)
motywacja: Seth Godin - Dlaczego pisać książki? - "Ponieważ idee na to zasługują"

6. TED

Moim celem jest wystąpić kiedyś na konferencji TED i zaprezentować na niej jedną rewolucyjną ideę, która zmieniła moje życie i przekazać ją widzom w języku angielskim.
Poziom 1 -  wystąpiłem na 1 konferencji przed 60 osobami - prezentacja w jęz. polskim (Ɣ)
Poziom 2 - wystąpiłem na 3 konferencjach przed 1000 osób (łącznie), dwa z wystąpień były po angielsku (
Ɣ - szkolenie Michała Zawadki)
Poziom 3 - wystąpiłem na TED (
Ɣ)
motywacja: Ken Robinson

7. Regularny Podcaster

Wyzwanie polega na regularnym (1x/tydz.) publikowaniu podcastu Prosty Facet.
Poziom 1 - 30 odcinków podcastu - 2019 - restart od 16.09.2018 (Ɣ)
Poziom 2 - 100 odcinków podcastu - 2021 (
Ɣ)
Poziom 3 - 300 odcinków podcastu - 2024 (
Ɣ)
motywacja: Radek Budnicki - Lepiej Teraz podcast

8. Domek z Ogrodem

Wraz ze swoją rodziną mieszkam pod Warszawą w domku z ogrodem i starym drzewem pod którym jemy wspólnie posiłki, wokół zielono i spokojnie
Poziom 1 -  zleciłem kilka projektów domku i wnętrz do wykonania - ustaliłem realny budżet na projekt (Ɣ)
Poziom 2 - kupiłem działkę ze starym drzewem (
Ɣ)
Poziom 3 - budujemy domek z ogrodem - przeprowadzka (
Ɣ)
motywacja: MySpeckledFawn - Jak z nowego domu zrobić stary?

9. Silna Rodzina

Mam szczęśliwą rodzinę: żonę, która wyznaje podobne wartości do moich i dwójkę dzieci, wyznajemy idee Odysei Umysłu
Poziom 1 - poznałem kobietę, z którą chcemy razem stworzyć rodzinę (mieć dziecko) (Ɣ)
Poziom 2 - mieszkamy wspólnie już min. 2 lata i ustaliliśmy wspólne plany, chcemy mieć dziecko (
Ɣ)
Poziom 3 - ustaliliśmy (spisaliśmy) plan wychowawczy dla dziecka/-ci (
Ɣ)
inspiracja: Odyseja Umysłu

10. Obecny Ojciec

Jestem obecnym i świadomym tatą dla swojej córki z 1-go małżeństwa Liliany, nagrywam dla niej wideo 2x/tydz., podczas zabawy z nią poświęcam jej 100% uwagi (zero komórek i załatwiania spraw na boku), dedykuję i daję w prezencie wszystkie swoje medale z maratonów i krótszych biegów
Poziom 1 -  nagrywam 1 wideo 2 min./tydz. dla Lili, przeczytałem 2 książki w 2018 o wychowaniu dziewczynek, spisałem z nich najważniejsze zasady i wcielam je w życie podczas spotkań
Poziom 2 - nagrywam 1 wideo 3 min./tydz., montuję i wrzucam na kanał YT, przeczytałem w sumie 8 książek o wychowaniu dzieci i relacjach z młodzieżą
Poziom 3 - nagrywam 2x wideo/tydz. do wieku Liliany 18 l. i zbudowałem z tego kanał wideo na YT

inspiracja: Steve Biddulph i książka "Sekrety wychowania dziewcząt"

11. Dusza Człowiek

Stosuję codziennie reguły zawarte w książce Dale'a Carnegie "How To Win Friends and Influence People"
Poziom 1 -  opanowałem i wprowadziłem 2 wybrane zasady z książki i przez kwartał dokumentuję w zeszycie, albo na blogu (wpisy publiczne) jakie są efekty
Poziom 2 - stosuję 10 zasad z książki i w ciągu 12 miesięcy wprowadziłem je w życie i dokumentuję na blogu (specjalnie oznaczone wpisy np. wyzwanie DuszaCzłowiek)
Poziom 3 - opanowałem i stosuję wszystkie 30 zasad z książki w kontakcie z ludźmi, jest to już nawyk - nieświadoma kompetencja

inspiracja: Dale Carnegie

12. Master Mind

Zbudowałem i utrzymuję grupę MM, w której znajduje się 8-12 osób, które są w stanie wzajemnie pomóc sobie w prawie każdym problemie
Poziom 1 -  kontaktuję się regularnie z 2 osobami (video-call) raz na miesiąc i omawiamy swoje cele, wyzwania, sposoby na trudności
Poziom 2 - założyłem mini-MM z 4 stałymi osobami, z którymi regularnie się zdzwaniamy 1x/mc, spotkaliśmy 1x/rok w realu
Poziom 3 - założyłem swoją grupę MasterMind z 8-12 os.

inspiracja: Piotr Motyl

13. Digital StartUp

Celem jest założenie startupu, który dostarczył na rynek produkt używany przez
Poziom 1 - dostarczyłem MVP produktu, które działa i ma 10% funkcjonalności gotowego rozwiązania, 10 osób już z tego korzysta (przynajmniej z 1 funkcji)
Poziom 2 - zdobyłem 1000 użytkowników aplikacji (produktu) na komputerach
Poziom 3 - z aplikacji na komórkach i komputerach korzysta 300 000 użytkowników - 2023

inspiracja: Eric Ries, Peter Thiel

14. Naturalny Lider

Rozwinałęm swoją osobowość w kierunku bycia naturalnym liderem i przewodzę w swojej firmie (jestem CEO)
Poziom 1 -  założyłem startup z ew. 1 wspólnikiem - działamy przez 6 mies. w startup hub
Poziom 2 - zatrudniłem pierwszych 3 pracowników do startupu na stałe
Poziom 3 - zatrudniam bezpośrednio 14 os. w startupie oraz osoby na zlecenia, startup wszedł w fazę dojrzałego biznesu i ma 300 tys. użytkowników

inspiracja: Christian Herreria

15. Przychód 14 mln $

Celem jest określenie ilości pieniędzy, która zdeterminuje skalę biznesu jaki zbuduję.
Poziom 1 -  przychód roczny w firmie 300 000 zł = 25 000 zł/mc
Poziom 2 - przychód roczny w firmie 3 mln zł = 250 000 zł/mc
Poziom 3 - przychód roczny w firmie 14 mln $ = 1 167 000 $/mc

inspiracja: MiroBurn

16. Post-5/7

Stosuję głodówki 16/8 (intermittent fasting) 5 dni w tygodniu.
Poziom 1 - post 15/9 przez 3 dni w tygodniu przez 3 mce, po tym czasie zrobiłem dokładne badania krwi, składu ciała
Poziom 2 - post 16/8 przez 4 dni/tydz. przez 6 mies. i po tym czasie, mierzę efekty na ciało
Poziom 3 - post 16/8 przez 5 dni/tydz. w ciągu całego roku (także odmawiam sobie jedzenia podczas świąt)

inspiracja: Peter Attia - o niejedzeniu , Rhonda Patrick

17. Zdrowa Dieta

Zasada: przez 5 dni w tygodniu spożywam posiłki zgodne z dietą (bez węglowodanów - m.in. ziemniaki, ryż, pieczywa i mącznych produktów - pizza, makaron, produktów na mleku krowim, poza tłustymi serami francuskimi, nie piję piwa, ani wódki, czasem tylko piję lampkę lub dwie lampki wina). 
Nie jem chipsów, popcornu, nachos; słodycze jem tylko w dniu, kiedy biegałem (jako nagroda), nie jem ich po 22:00 (nie jem żadnych batonów); nie piję piwa, ani słodkich napojów gazowanych; nie spożywam pieczywa; jem min. 5 warzyw dziennie. 
Poziom 1 -  trzymam dietę przez 10 dni - start 05.05.2018
Poziom 2 - stosowałem ścisłą zdrową dietę przez 1 miesiąc
Poziom 3 - zdrowa ścisła dieta 4 dni w tygodniu - stosowałem przez cały rok

Poziom 4 - zdrowa dieta 5 dni w tygodniu, zazwyczaj weekend lub czas po intensywnym treningu to zróżnicowany posiłek, niestandardowy
inspiracja: Peter Attia - "Readdressing dietary issues"

18. Męskie Ciało

Celem jest uzyskanie lepszej, bardziej proporcjonalnej sylwetki sportowej.
Poziom 1 - mój skład ciała to 14% tłuszczu, masa mięśni 67 kg i waga poniżej 79 kg na czczo przez 1 miesiąc, klatka 99 cm
Poziom 2 - 12% tłuszczu, m.m. 68 kg, klatka 102 cm, waga 78kg utrzymana przez 1 rok
Poziom 3 - 10% tłuszczu, m.m. 70 kg, klatka 108 cm, waga 80kg

inspiracja: ...

19. Inwestor Sztuka

Celem jest inwestowanie w dzieła sztuki, które zostały zakupione podczas podróży zagranicznych.
Poziom 1 - kupiłem swoje pierwsze 2 obrazy od artystów polskich
Poziom 2 - posiadam 6 obrazów i 4 rzeźby - połowa to dzieła artystów z zagranicy
Poziom 3 - posiadam 30 obrazów i 20 rzeźb

inspiracja: 

20. Inwestor Nieruchomości

Cel zapewnić sobie dochód z nieruchomości i posiadać trzy ciekawe obiekty w Polsce
Poziom 1 - kupiłem 1-sze mieszkanie i je wynająłem
Poziom 2 - posiadam 2 mieszkania na wynajem
Poziom 3 - posiadam 3 mieszkania na wynajem, jedno we Wrocławiu

inspiracja: Sławek Muturi

21. Dziennik Mocy

Codziennie przez 1000 dni prowadzę dziennik, w którym notuję ile spałem (zaśnięcie, pobudka), priorytetowe zadania, co mogę zrobić lepiej, sukcesy dnia, zadania na D+1
Poziom 1 - regularnie prowadzę Dziennik Mocy przez 1 miesiąc - robię wpisy 1x rano i 1x wieczorem
Poziom 2 - regularnie prowadzę DM przez cały rok bez wyjątku (nawet święta i urlopy)
Poziom 3 - prowadziłem DM przez 1000 dni bez wyjątku

inspiracja: Tim Ferriss

22. Codzienny Trening

Codziennie rano przez 1000 wykonuję po przebudzeniu ćwiczenia: serie pompek, kalistenikę.
Stosuję aplikację: Energy & Persistence (Android).
Poziom 1 - trenowałem 10-15 min./dz. o poranku (2-gi nawyk dnia) przez 3 miesiące - ćwiczenia klatki piersiowej p.2
Poziom 2 - trenuję 30 min./dz. przez 365 dni - ćwiczenia ramion p.1 i klatki piersiowej p.2
Poziom 3 - trening 45 min. dziennie przez 1000 dni - ćwiczenia dostosowane do BJJ

inspiracja: Jocko Willink i Jerzy Gregorek

23. Medytacja

Codziennie przez 1000 dni medytowałem rano przez min. 10 min.
Poziom 1 - codziennie rano (3-ci nawyk dnia) medytowałem 10 min. przez 3 mies.
Poziom 2 - codziennie rano medytowałem 10 min. przez 365 dni
Poziom 3 - codziennie rano medytowałem 20 min. przez 1000 dni

inspiracja: Andy Puddicombe z Headspace

24. Dobra Pensja

OpisCelem jest wypłacanie sobie pensji, która pozwala na zaspokojenie większości potrzeb, ale przy tym na zacowanie dość minimalistycznego stylu życia, aby pieniądze nie wkradły się w życie je zmieniając w nieodpowiednim kierunku.
Poziom 1 -  pobieram pensję z mojej własnej dg na poz. 4000 zł netto/mc
Poziom 2 - pobieram pensję z mojej własnej dg na poz. 9000 zł netto/mc
Poziom 3 - pobieram pensję z mojej własnej dg na poz. 14 000 zł netto/mc - nadwyżki do skarbonki i na inwestycje

inspiracja: ...

25. Rentier

W wieku 55 lat mam oszczędności, inwestycje, które dają mi 15 tys. zł/mc (z poprawką na inflancję), które mógłbym sobie wypłacać do końca życia nawet, gdybym nie pracował
Poziom 1 - posiadam 3 produkty inwestycyjne, które zapewniają mi oszczędności na poziomie 10 tys. zł mies. do końca życia (od 55 r. życia).
Poziom 2 -
Poziom 3 - 

inspiracja: Pat Flynn

26.Tancerz

Celem jest regularna obecność w tango argentyńskim (cel ma niski priorytet)
Poziom 1 - co tydzień (średnio) 1 milonga - przez 30 dni - 2018
zapisałem się na kurs zouk'a - 18.10.2018
Poziom 2 - milonga 1x/tydz. i zagrałem jako TDJ w 5 miejscach - 2018
Poziom 3 - milonga 1x/tydz., zagrałem 10 milong, byłem na warsztatach z parą z BA - 2019

motywacja: Carlitos Espinoza & Noelia Hurtado, zouk: Brenda i Bruno

27. Aryka Młodości

Celem jest odbycie sentymentalnej podróży do Afryki w miejsca, gdzie mieszkałem jako małe dziecko.
Poziom 1 - spędziłem 2 tyg. w Senegalu i Gwinei
Poziom 2 - odwiedziłem z rodziną Kongo w 1 mc.
Poziom 3 - spędziłem w Afryce z rodziną 2 mce i odwiedziłem m-sca młodości - przelot balonem nad parkiem w Kenii

inspiracja: ja z dzieciństwa

28. Aston Martin

Posiadam swojego Aston Martina V12 Vanquish, którym mogę jeździć na przejażdżki.
Poziom 1 -  przejechałem się wypożyczonym AM V12 - godzinna przejażdżka
Poziom 2 - zgromadziłem 300 tys. zł na budżecie samochodowym
Poziom 3 - posiadam swojego AM V12 Vanquish

inspiracja: James BondAston

29. Wideokursy

Przeszkoliłem na kursach wideo łącznie 10 tys. os.
Poziom 1 -  sprzedałem 1-szy wideokurs i 10 osobom, które go ukończyły
Poziom 2 - przeszkoliłem 100 osób
Poziom 3 - przeszkoliłem 10 000 osób na swoich kursach on-line

inspiracja: Mirek Burnejko

30. Sen

Sen jest dla mnie najważniejszy i bez niego inne rzeczy się nie układają - trudno mi się zmotywować do działania, jestem zniechęcony, nie koncentruję się na przyszłości, tylko na przeszłości i negatywnych emocjach, zamiast pozytywów.
Poziom 1 - spałem średnio 7 godz. przez 3 mce - odsypiam zarwane noce w dniach, kiedy mam czas wolny
Poziom 2 - śpię regularnie min. 7-8 godz. przez 6 mcy - kładę się o podobnej porze do łóżka
Poziom 3 - śpię średnio 7-8 godz. przez 24 mce

inspiracja: ...

31. Vlog Tyg

Prowadzę vloga, który pomaga mi sprawdzać jak idą postępy i się motywować do działania, oraz przekazywać to, czego się nauczyłem nie tylko innym, ale zwłaszcza swojej córcie Lilianie.
Poziom 1 - nagrywam codziennie ok. 30-60 sek. ze swojego życia i publikuję jako podsumowanie tygodniowe w poniedziałe - 2018
Poziom 2 - nagrywam vloga codziennie 60-120 sek. i publikuję jako dwa odcinki - 2 razy w tygodniu (1-czego ciekawego się uczę, 2-podsumowanie, myśli) - 2019
Poziom 3 - nagrywam i publikuję 3 odc. vloga w tygodniu w poniedziałek, czwartek i niedzielę (1-planowanie tyg., co ciekawego, 2-progres, motywacja, efektywność, triki, 3-podsumowanie, przemyślenia) - 2019/2020

inspiracja: MiroBurn

32. Wiedza

Wiedza to klucz do sukcesu, aby ją zdobywać potrzebuję usystematyzować czytanie książek
Poziom 1 - przeczytałem albo przesłuchałem 12 książek - 2018
Poziom 2 - przeczytałem 24 książki - 2019
Poziom 3 - regularnie czytam 36 książek w roku, czyli 3 książki na miesiąc, listę książek przeczytanych zapisuję na swoim blogu i odhaczam - 2020

inspiracja: ...


Wycofane wyzwania (albo nieistotne)

Czasem niektóre wyzwania po spróbowaniu okazują się nie tyle ciężkie, co po prostu nieinteresujące i sprawiające więcej bólu, niż przyjemności po osiągnięciu efektu końcowego. Takie wyzwania wycofuję jako nieistotne.

Waga poniżej 81 kg (na czczo)

Wyzwanie polega na "zbiciu" wagi poniżej 81 kg i utrzymaniu jej przez jak najdłuższy czas.
Poziom 1 -  waga 80,5 kg - cel osiągnięty 12.06.2018
wyzwanie zakończone - cel osiągnięty - moim celem nie jest chudnięcie, tylko zwiększenie masy mięśniowej i obniżenie ilości tłuszczu


0.Wyzwanie (szablon do kopiowania)

Opis
Poziom 1 -  wyzwanie łatwe (Ɣ) - nagroda
Poziom 2 - wyzwanie średnie (Ɣ) - nagroda
Poziom 3 - wyzwanie trudne i ambitne (Ɣ) - nagroda

inspiracja: ...inspirujące wideo, osoba, bądź prezentacja

Ilustracja tytułowa:  Annibale Carracci - "Herkules dźwiga glob." - źródło: wikimedia commons.