4 sierpnia

Zamiast celów SMART określaj cele SPVEM

Proste Cele

0  Komentarzy

Większość szkoleń z ustalania celów odwołuje się do koncepcji kryjącej się pod skrótem SMART, w której kolejne litery oznaczają charakterystyki według których należy formułować cele tak, aby dawało to w rezultacie wyższą szansę ich realizacji.

Oczywiście to, czy zrealizujesz dany cel, czy nie, zależy jedynie od Twojej woli, jednak cel niesprecyzowany, po prostu mglisty, bez daty realizacji raczej nie zostanie zrealizowany.

SMART oznacza, że cel powinien być:

  • Skonkretyzowany (ang. specific) - cel powinien być sformułowany w taki sposób, żeby był jasny i zrozumiały, tzn. żeby odpowiadał na podstawowe pytania, jak kto, co, jak, gdzie, kiedy?
  • Mierzalny (ang. measurable) - scharakteryzowany w taki sposób, żeby dało się go mierzyć.
  • Ambitny, lecz osiągalny (ang. ambitious i attainable) - cel powinien być możliwy do realizacji, nie może być to coś, co jest realnie rzecz biorąc nieosiągalne.
  • Realistyczny, lecz Istotny (ang. realistic i relevant) - w wersji oznaczającej “realistyczny” patrz wyżej (osiągalny), natomiast “istotny” oznacza, że jego realizacja oznacza zmianę, która przyniesie jakąś istotną wartość.
  • Terminowy (ang. time-lined) - marzenia tym różnią się od celów, że są nieokreślone w czasie, cel z terminem realizacji oznacza, że będziemy zmotywowani, żeby działać w kierunku jego realizacji i nie nastąpi coś takiego, jak “płynięcie” zakresu.

Formuła SMART istnieje już od dawna, jednak problem z nią jest taki, że Skonkretyzowany i Mierzalny może oznaczać coś podobnego, tak samo, jak A - Osiągalny i R - Realistyczny, lub w alternatywnej wersji A - Ambitny i I - Istotny.

Nowa formuła określania celów SPVEM

Dlatego przedstawiam Ci inną formułę kryjącą się za akronimem SPVEM.

SPVEM oznacza, że cel powinien być:

  • Straszny (ang. scary) - jest to cel na tyle ambitny, że wywołuje wręcz pewien niepokój. Ten niepokój jest sygnałem, że nasza podświadomość musi wyjść ze swojej strefy komfortu, aby go osiągnąć. Mnie najbardziej motywują cele, które są dla mnie wyzwaniami, dlatego że ich realizacja wiąże się z osiągnięciem nowego stanu, w którym wcześniej się nie znajdowałem, albo którego nie czułem. Takie cele są nie tylko czymś, co można upchnąć na listę do-zrobienia (ang. To-Do list), ale są przygodą i drogą ku nieznanemu, ku poznaniu czegoś nowego.
  • Pozytywny (ang. positive) - cel powinien zostać określony jako zdanie pozytywne, a nie negatywne, ponieważ umysł nie potrafi wizualizować celów negatywnych. To mają być cele, do których można dążyć, a nie coś od czego należy uciekać, czyli zamiast “będę mniej jadł, żeby schudnąć” - “będę jadł więcej warzyw zastępując nimi mięso, co pozwoli obniżyć wagę”.
  • Wizualny (ang. visual) - cel zaplanowany i zwizualizowane w taki sposób, aby motywowało to podświadomość. Wizualizacja celu może oznaczać np. to, że jeśli planujesz wycieczkę do Brazylii, to gromadzisz wcześniej pewne informacje o tym, jak będzie tam na miejscu, wizualizujesz siebie w chwili, gdy tam już będziesz. Cel, który uruchamia więcej zmysłów jeszcze bardziej angażuje mózg, żeby podświadomie był na nim skoncentrowany.
  • Ekscytujący (ang. exciting) - cel, który zamierzamy zrealizować powinien być ekscytujący, abyś chciał do niego dążyć i po to, żeby łatwiej Ci było pokonać opór przed jego realizacją (np. lęk, czy lenistwo).
  • Mierzalny (ang. measurable) - każdy cel powinien być mierzalny, żeby można było weryfikować postępy w jego realizacji, co sprawi, że będziesz nieustannie zwiększał swoją motywację wraz ze zbliżaniem się do końca. Np. obniżę swoją wagę o 1 kg w ciągu 1 tygodnia, będę biegał 3 razy w tygodniu po 5 km - to przykłady celów mierzalnych, a przy tym bardzo konkretnych. Określenie celu jako “schudnę do lata” jest niekonkretne i nie ma w jaki sposób zweryfikować, czy zbliżamy się do tego celu, czy nie, co może być powodem odkładania jego ostatecznej realizacji na później, albo szukania sobie wymówek.

Formuła SPVEM ma tę przewagę nad SMART, że określa cele w taki sposób, że oddziałują w większym stopniu na podświadomość, niż SMART, która daje pokusę formułowania celów w taki sposób, żeby były bardzo racjonalne i analityczne, a przez mogą być oderwane od partii umysłu, która najczęściej sabotuje naszą motywację wywołując opór emocjonalny i negatywne myśli, które wstrzymują nas przed realizacją, albo powodują redukowanie, czy ograniczanie zakresu celów.

Co jeszcze jest istotne w przypadku określania celów?

Pamiętaj, żeby nie przywiązywać się nadmiernie do swoich celów, jak do dziesięciu przykazań wyrytych na mojżeszowych tablicach, za których nieprzestrzeganie grozi grzech, lub potępienie.

Wzbudzanie w sobie poczucia winy, lub traktowanie wszystkiego w sposób absolutnie dosłowny i sztywny nie jest wcale zdrowe, ani nie zapewni Ci sukcesu.

Cele są po to, żeby nakreślały pewien kierunek, abyś w łatwy sposób odnalazł swoją drogę i ułatwił sobie proces podejmowania decyzji w szumie codziennych spraw. Cele nie mają Tobą dyrygować, tylko być jak światło przybrzeżnej latarnii, która oznacza kierunek do celu podróży.

Cele nie mogą oczywiście być nudne, ani nie powinny gwarantować osiągnięcia stanu przeciętności, który raczej nas nie zadowoli, stąd założenie, że dobrze określony cel, to cel ekscytujący.

Z drugiej strony cele zbyt ambitne, które wymagają osiągnięcia stanu mistrzostwa, perfekcji, aby je zrealizować, mogą nas zdemotywować, albo wpędzić w obsesję, przez co możemy zatracić się w ich realizacji i utracić bardzo ważny balans między różnymi obszarami życia, co na dłuższą metę będzie destrukcyjne dla nas, albo dla ludzi w naszym otoczeniu.

Dążenie do perfekcji może się skończyć wypaleniem, dlatego pamiętajmy o ładowaniu akumulatorów i spojrzeniu od czasu do czasu ze zdrowym dystansem na to, do czego dążymy.

Bardzo często nie osiągamy celów dlatego, że boimy się porażki. Lęk przed porażką nie jest racjonalny, dlatego że dopóki nie zaczniesz czegoś robić i dopóki nie znajdziesz się u celu podróży, nie jesteś w stanie przewidzieć jak będziesz się czuł. Jest to lęk przed czymś nieokreślonym, przed historią, którą nasza podświadomość wytwarza sobie, aby podsycać wewnętrzny opór przed działaniem.

I wreszcie ostatnia rada, czy raczej przestroga - uważaj na to, czego pragniesz, osiągnięcie wielkiego celu - wyzwania, oznacza że wiele okoliczności się zmieni. Każdy nowy stan przynosi zarówno szanse, jak i zagrożenia. Trzeba liczyć się z konsekwencjami swoich decyzji i być gotowym na wzięcie pełnej odpowiedzialności za to, co robimy.

Najważniejsza zasada w precyzowaniu celów, to - zapisać je na kartce, ewentualnie w elektronicznym notatniku, czy aplikacji.

Ćwiczenie - Zapisz marzenie jako cel SPVEM

Zrób dziś ćwiczenie - wybierz jeden swój cel, swoje marzenie i zapisz je w taki sposób, aby spełniało wszystkie kryteria SPVEM.

Wiem po sobie, że zapisywanie celów oraz ich precyzowanie działa i jest niezwykle skutecznym sposobem, aby wreszcie ruszyć z miejsca, zacząć realnie zmieniać swoje życie.


O autorze

Irek Krajewski

Tworzę strony internetowe w Wordpressie w ikreacja.pl oraz startup technologiczny connectorio.com. Biegam, kocham taniec, czytam w jęz. angielskim i francuskim. Choć jestem inżynierem, zawsze interesował mnie człowiek i emocje. Prostego Facet stworzyłem właśnie po to, żeby je zgłębiać.

Wpisy z tej samej kategorii

Robiąc mniej, robimy więcej

Zmęczenie decyzyjne

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Zapisz się na newsletter i otrzymaja eBooka!

Wraz z cotygodniowym newsletterem wyślę Ci BlogBook z wpisami z lat 2018-19.

>