- George Orwell
Dziś słucham książki "All marketers are liars" Setha Godin'a (polski tytuł: "Marketerzy kłamią. Potęga autentycznych historii w świecie kłamstwa") i naszło mnie na cytacik z Orwella.
Dziesiątki razy zastanawiałem się dlaczego dzieje się tak, że ludzie wierzą w podkoloryzowane historie i kupują dziwne, do niczego niepotrzebne przedmioty, albo dlaczego niektóre kobiety nabierają się na chwyty facetów-pozerów. Jak to się dzieje, że sami siebie chcemy oszukiwać?
Okazuje się, że kupujemy (produkty, usługi, historie, itd.) kierując się emocjami, a nasze decyzje racjonalizujemy przy pomocy pasujących nam faktów.
Nie jesteśmy robotami, działamy w emocjach, dopiero później uruchamiamy racjonalne myślenie - jeśli w ogóle! Działamy na skróty, na przekonaniach, nie na faktach, nawet jeśli następuje dysonans poznawczy, to pomijamy fakty tak długo, jak długo pewne cząstkowe zdarzenia potwierdzają nam nasze pierwotne założenia.
I w taki sposób - siebie oszukujemy!
Czy to marketerzy kłamią? Oni po prostu opowiadają historie, w które chcemy wierzyć. To my sami siebie okłamujemy i podejmujemy nieracjonalne wybory.
Ale jesteśmy tylko ludźmi, nie maszynami!