pinokio zabawka

W czasach powszechnego oszustwa, mówienie prawdy jest aktem rewolucyjnym.

29 października

0  Komentarzy

"W czasach powszechnego fałszu mówienie prawdy jest aktem rewolucyjnym."

- George Orwell

Dziś słucham książki "All marketers are liars" Setha Godin'a (polski tytuł: "Marketerzy kłamią. Potęga autentycznych historii w świecie kłamstwa") i naszło mnie na cytacik z Orwella. 
Dziesiątki razy zastanawiałem się dlaczego dzieje się tak, że ludzie wierzą w podkoloryzowane historie i kupują dziwne, do niczego niepotrzebne przedmioty,  albo dlaczego niektóre kobiety nabierają się na chwyty facetów-pozerów. Jak to się dzieje, że sami siebie chcemy oszukiwać?

Okazuje się, że kupujemy (produkty, usługi, historie, itd.) kierując się emocjami, a nasze decyzje racjonalizujemy przy pomocy pasujących nam faktów.

Nie jesteśmy robotami, działamy w emocjach, dopiero później uruchamiamy racjonalne myślenie - jeśli w ogóle! Działamy na skróty, na przekonaniach, nie na faktach, nawet jeśli następuje dysonans poznawczy, to pomijamy fakty tak długo, jak długo pewne cząstkowe zdarzenia potwierdzają nam nasze pierwotne założenia.
I w taki sposób - siebie oszukujemy!

Czy to marketerzy kłamią? Oni po prostu opowiadają historie, w które chcemy wierzyć. To my sami siebie okłamujemy i podejmujemy nieracjonalne wybory.

Ale jesteśmy tylko ludźmi, nie maszynami!


O autorze

Irek Krajewski

Irek Krajewski – twórca bloga i podcastu Prosty Facet. Pomaga ambitnym facetom ogarnąć chaos w głowie i działać z większym spokojem. Product Owner, biegacz, tancerz. Łączy stoicyzm, psychologię i praktyczne strategie, by żyć świadomie i bez ściemy.

Wpisy z tej samej kategorii

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Weź BlogBook'a z najlepszymi wpisami

To 200 stron strategii i metod na radzenie sobie z emocjami i sposobów na konstruktywne myślenie w obliczu trudnych wyzwań. Zapisz się na listę mailową i odbierz swojego BlogBooka teraz!

>