W czasach powszechnego fałszu mówienie prawdy jest aktem rewolucyjnym.

George Orwell

Dziś słucham książki "All marketers are liars" Setha Godin'a (polski tytuł: "Marketerzy kłamią. Potęga autentycznych historii w świecie kłamstwa") i naszło mnie na cytacik z Orwella. 
Dziesiątki razy zastanawiałem się dlaczego dzieje się tak, że ludzie wierzą w podkoloryzowane historie i kupują dziwne, do niczego niepotrzebne przedmioty,  albo dlaczego niektóre kobiety nabierają się na chwyty facetów-pozerów. Jak to się dzieje, że sami siebie chcemy oszukiwać?

Okazuje się, że kupujemy (produkty, usługi, historie, itd.) kierując się emocjami, a nasze decyzje racjonalizujemy przy pomocy pasujących nam faktów.

Nie jesteśmy robotami, działamy w emocjach, dopiero później uruchamiamy racjonalne myślenie - jeśli w ogóle! Działamy na skróty, na przekonaniach, nie na faktach, nawet jeśli następuje dysonans poznawczy, to pomijamy fakty tak długo, jak długo pewne cząstkowe zdarzenia potwierdzają nam nasze pierwotne założenia.
I w taki sposób - siebie oszukujemy!

Czy to marketerzy kłamią? Oni po prostu opowiadają historie, w które chcemy wierzyć. To my sami siebie okłamujemy i podejmujemy nieracjonalne wybory.

Ale jesteśmy tylko ludźmi, nie maszynami!

Fajne? Podziel się na

About the Author

Autor bloga ProstyFacet.pl. Tworzę strony internetowe w Wordpressie. Biegam, kocham taniec, czytam w jęz. angielskim i francuskim. Choć jestem inżynierem, zawsze interesował mnie człowiek.

Leave a Reply 0 comments

Leave a Reply: