Jak poradzić sobie z kimś, kto Cię obwinia?

Na blogu Prosty Facet przedstawiam czasem bardzo proste reguły, które jeśli stosujesz je konsekwentnie, pozwalają wyrobić sobie większą odporność na emocje, a to ważne dla nas mężczyzn, którzy często potrafimy podejmować konkretne decyzje dotyczące pieniędzy i sytuacji w pracy, w projektach, a tracimy głowę, gdy robi się “kocioł emocjonalny” i wychodzi z tego “bigos”!

Najważniejszą zasadą, jaką chcę Ci przekazać, która w sposób znaczący poprawi Twoje życie i rozwinie Twoją sprężystość emocjonalną jest zasada pełnej odpowiedzialnośći za własne emocje. Ta zasada mówi o tym, że to Ty decydujesz o tym w jaki sposób zareagujesz na dany bodziec zewnętrzny innymi słowy - masz wpływ na swoje myśli na temat danej sytuacji, które wywołują Twoje emocje.

Victor Frankl - twórca logoterapii, jednego z nurtów psychoterapii tak oto ujął tę regułę w swojej książce “Człowiek w poszukiwaniu sensu.

“Pomiędzy bodźcem i reakcją jest przestrzeń: w tej przestrzeni leży wolność i moc wyboru naszej odpowiedzi.“ - Victor Frankl

Jak poradzić sobie z kimś, kto Cię obwinia?

Najpierw ustalmy, czy rzeczywiście jesteś winny za to, o co jesteś obwiniany, czy wina dotyczy spraw obiektywnych, czy emocji lub subiektywnych odczuć, albo czy nie jesteś obiektywnie winny, albo nie czujesz się winny.

To cztery możliwe przypadki, ale proponuję podejść do tego w taki sposób:

  1. Bez względu na to, czy jesteś winny, czy nie ustalmy jakie emocje wywołuje w Tobie obwinianie.
  2. - jeśli są to emocje negatywne, to powinieneś się im przyjrzeć, bo negatywne emocje nagromadzą się i prędzej, czy później wywołają u Ciebie frustrację i kolejną kaskadę niezdrowych, negatywnych emocji,
    - jeśli są to emocje neutralne lub pozytywne (to by mnie zdziwiło, bo rzadko kto lubi być obwiniany), to w zasadzie nie musisz nic szczególnego robić poza tym, żeby zająć się ustaleniem, czy faktycznie trzeba coś jeszcze zrobić w tej sprawie - np. poszukać rozwiązania problemu.
  3. Weź odpowiedzialność za swoje emocje, nie odpowiadaj tym samym, co w swoim odczuciu dostałeś od drugiej osoby - nie przerzucajcie się emocjami, gdyż niczego to nie rozwiąże. Pamiętaj, że Twoje myśli wywołują emocje i zanim odpowiesz emocjonalnie może jeszcze przeobrazić tę sytuację w coś bardziej pozytywnego.
  4. Jeżeli sytuacja dotyczy w głównej mierze winy za spowodowanie w kimś negatywnych uczuć, to przede wszystkim nie frustruj się z bycia obwinianym o frustrowanie innych. Inni też są w całości odpowiedzialni za swoje emocje.
  5. Spróbuj zrozumieć dlaczego druga strona Cię obwinia i wybierz stosowną reakcję.
  • wiele osób nie zna zasady odpowiedzialności za własne emocje i może mieć pod adresem tej zasady obiekcje,
  • ludzie obwiniają Cię o własne frustracje chcąc wyprzeć z siebie te negatywne emocje, które powodują w nich dyskomfort, chcą dokonać przeniesienia tego co negatywne na kogoś innego,
  • ludzie obwiniają Cię o własne frustracje, żeby uniknąć obwiniania samych siebie, uniknąć pracy nad przemianą swoich zakłóconych emocji,
  • i wreszcie… niektórzy ludzie wchodzą w rolę ofiary i będę Cię obwiniać o wywoływanie u nich frustracji, żeby mogli poużalać się nad sobą.
  1. Postaraj się dowiedzieć o co jesteś obwiniany. Nie pytaj o tylko o suche fakty, ale postaraj się ustalić nie tyle rzekomą przyczynę spięcia emocjonalnego, ale w jakich emocjach jest osoba, która Cię obwinia.

    Ten krok jest bardzo trudny do wykonania i opiszę ten temat w osobnym wpisie.
  1. Odpowiedz na zarzuty w następujący sposób:
  • jeśli poczuwasz się do winy, choćby w jakiejś części, powiedz “Przepraszam…” + uczucia tej osoby + przedstaw własną perspektywę.
  • jeśli nie zgadzasz się z zarzutami, powiedz “Przykro mi…” + uczucia tej osoby + własna perspektywa. Każdy z nas ma prawo czuć przykrość z jakegoś powodu, jest to neutralna emocja i nie stawia Cię w pozycji obronnej, a jednocześnie rozbraja lub otwiera na emocję osobę, z którą się konfrontujesz i pozwala Ci przedstawić swoją własną perspektywę.
  1. Kiedy już sobie wyjaśnicie całą sytuację i zrozumiecie lepiej zniekształcone emocje i myśli, które się pojawiły, wykorzystaj ten czas, aby dowiedzieć się co mógłbyś zrobić inaczej/lepiej, żeby takie sytuacje się nie powtarzały w przyszłości.

Warto zaznaczyć, że możesz mieć do czynienia z bardziej lub mniej ugodowymi i chcącymi wejrzeć w siebie ludźmi, dlatego nie zawsze uda Ci się dotrzeć do punktu 7. Bardzo często cały proces może urwać się już w punkcie 5, jednak warto próbować!

Taki trening pozwoli rozbroić wiele konfliktowych sytuacji i jest optymalny.

Życzę sukcesów i spokoju!

Fajne? Podziel się na

About the Author

Autor bloga ProstyFacet.pl. Tworzę strony internetowe w Wordpressie. Biegam, kocham taniec, czytam w jęz. angielskim i francuskim. Choć jestem inżynierem, zawsze interesował mnie człowiek.

Leave a Reply 0 comments

Leave a Reply: